Τι είναι Εργοθεραπεία;
Ο στόχος της εργοθεραπείας είναι να προάγει, να αναπτύξει, να επαναφέρει και να διατηρήσει τις ικανότητες εκείνες προκειμένου το άτομο να φέρει εις πέρας όλες τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής και να προλάβει τη δυσλειτουργία. Τα θεραπευτικά προγράμματα της εργοθεραπείας έχουν σαν στόχο να διευκολύνουν τη χρήση της λειτουργικότητας προκειμένουυ να καλύπτουν τις απαιτήσεις ενός ατόμου στο εργασιακό κοινωνικό προσωπικό και οικιακό περιβάλλον (World federation of occupational therapy, 2010).
Αδρή Κίνηση:
- Το παιδί στέκεται στο ένα πόδι στιγμιαία ή για λίγη ώρα.
- Τρέχει και κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες.
- Αναπηδά επιτόπου.
- Περπατά προς τα πίσω.
- Κλωτσά μπάλα, την πετάει και την πιάνει με τα 2 χέρια.
- Αλλάζει πόδι σε σκάλες.
- Μιμείται απλή κίνηση (πχ χέρια στη μέση ή ψηλά).
- Σηκώνεται από το έδαφος χωρίς να ακουμπήσει τα χέρια του κάτω.
Λεπτή κίνηση:
- Χτίζει πύργο με 6 κύβους.
- Αντιγράφει κάθετη γραμμή με μαρκαδόρο.
- Κάνει ψαλιδιές τυχαίες.
- Αντιγράφει κύκλο χωρίς να τον κλείνει καλά και σταυρό.
- Βελονιάζει χάντρες σε κορδόνι.
- Αντιλαμβάνεται απτικά αντικείμενο στο χέρι του.
- Φτιάχνει πάζλ 4 σχημάτων.
- Μιμείται τρένο με φουγάρο με 6 κύβους.
Δεξιότητες καθημερινής ζωής:
- Το παιδί ελέγχει τους σφιγκτήρες και αυτοεξυπηρετείται στην τουαλέτα κατά την διάρκεια την ημέρας (πολλά παιδιά ελέγχουν τους σφιγκτήρες καιτη νύκτα).
- Βγάζει την μπλούζα του.
- Ντύνεται ανεξάρτητο.
- Χρειάζεται βοήθειανα κουμπωθεί ή να βάλει παπούτσια.
- Ρουφάει με καλαμάκι.
- Δεν έχει σιελόρροια.
- Τρώει μόνο του με κουταλάκι αλλά λερώνεται.
Αντίληψη - Συμπεριφορά – Επικοινωνία:
- Κάνει πρόταση με 4 λέξεις και τραγουδά.
- Λέει το όνομά του, γνωρίζει την ηλικία και το φύλο του.
- Διακρίνει μεγάλο-μικρό και γνωρίζει τη μέρα και τη νύκτα.
- Δείχνει ονομαζόμενο μέρος του σώματος.
- Μιμείται οικιακές δουλειές.
- Ονοματίζει ένα χρώμα και ταυτίζει 3.
- Εκτελεί 2 από 3 απλές εντολές (πχ «δώσε μου το μολύβι και το κουτί» ή «βάλε το μολύβι στο κουτί»).
Ανάπτυξη παιδιού 4 ετών
Αδρή Κίνηση :
- Το παιδί κάνει κουτσό.
- Μπορεί να περπατήσει στις μύτες των ποδιών του.
- Κάνει ποδήλατο με τρεις ροδές (ή με βοηθητικές ρόδες).
- Κάνει κούνια μόνο του.
- Βελτιώνεται η ισορροπία του στην όρθια θέση (για παράδειγμα μεταφέρει ποτήρι με νερό χωρίς να το χύσει).
- Πηδά από μεγαλύτερο ύψος ή πάνω από εμπόδιο.
- Κατεβαίνει σκάλες.
- Πετά την μπάλα ψηλά.
- Κάνει αλογάκι.
Λεπτή κίνηση:
- Χρησιμοποιεί ψαλίδι και κόβει το χαρτί στη μέση.
- Κρατά μολύβι σχετικά καλά.
- Μπορεί να αντιγράψει ένα σταυρό ή ένα κύκλο.
- Ζωγραφίζει άνθρωπο με 2 έως 3 μέλη.
- Χτίζει πύργο με εννιά κυβάκια.
- Κάνει πάζλ με 3 έως 7 κομμάτια.
- Αποκτά πλευρίωση (αριστερό ή δεξί χέρι).
- Φτιάχνει απλές κατασκευές.
- Βελτιώνει τη χρήση μαχαιροπίρουνου.
Δεξιότητες καθημερινής ζωής:
- Ντύνεται, ξεντύνεται, αλλά ακόμη έχει δυσκολίες με τα κουμπιά και τα κορδόνια των παπουτσιών.
- Τρώει μόνο του χρησιμοποιώντας το πιρούνι.
- Ζητάει να πάει στην τουαλέτα.
- Χρησιμοποιεί την τουαλέτα χωρίς βοήθεια.
- Βάζει τα παπούτσια του.
- Ξεκουμπώνει κουμπιά και φερμουάρ και λύνει τα κορδόνια του.
- Πλένει και σκουπίζει τα χέρια του και το πρόσωπό του.
Αντίληψη - Συμπεριφορά – Επικοινωνία:
- Το παιδί μετράει μέχρι το δέκα.
- Αναγνωρίσει 3-4 χρώματα.
- Αναγνωρίζει σταυρούς, τρίγωνα, κύκλους, τετράγωνα.
- Μπορεί να αντιληφθεί συναισθήματα όπως λύπη,θυμό, φόβο.
- Παίζει με αντικείμενα οικιακής χρήσης και με οικόσιτα ζώα.
- Ταξινομεί αντικείμενα και συγκρίνει μεγέθη.
- Μπορεί να περιγράψει μία εικόνα.
- Τραγουδά απλά τραγούδια.
- Ξέρει το όνομα και το επίθετο.
Ανάπτυξη παιδιού 5 ετών
Αδρή Κίνηση :
- Το παιδί περπατάει στις φτέρνες.
- Μπορεί να πετάξει μια μικρή μπάλα με το χέριπάνω από το κεφάλι.
- Χοροπηδά μετατοπιζόμενο.
- Ισορροπεί στο 1 πόδι για 6΄΄.
- Πηδάει προς τα πίσω.
- Κατεβαίνει σκάλες με εναλλαγή ποδιών χωρίς να κρατιέται.
- Σκάει μπάλα στο πάτωμα και την ξαναπιάνει.
Λεπτή κίνηση:
- Κόβει με ψαλίδι σε γωνία.
- Βιδώνει με το χέρι βίδα-ξεβιδώνει.
- Πλάθει οργανωμένα πλαστελίνη.
- Αντιγράφει από μοντέλο πυραμίδα με 10 κύβους.
- Κρατά μολύβι με δυναμική τριποδική σύλληψη.
- Κόβει με ψαλίδι κύκλο και εικόνες.
- Αντιγράφει τρίγωνο, ζωγραφίζει τετράγωνο και άνθρωπο με 3 μέρη.
- Έχει αποκτήσει πλευρική προτίμηση χεριού.
- Βάφει μέσα στις γραμμές χωρίς να βγαίνει έξω.
Δεξιότητες καθημερινής ζωής:
- Κουμπώνει και ξεκουμπώνει κουμπί.
- Κάνει 1ο κόμπο σε κορδόνι.
- Πλένειχέρια, δόντια χωρίς καμία βοήθεια.
- Ντύνεται, ξεντύνεται χωρίς επίβλεψη.
Αντίληψη - Συμπεριφορά – Επικοινωνία:
- Έχει γενικά αποδεκτή κοινωνική συμπεριφορά και καταλαβαίνει το σωστό από το λάθος, τι είναι δίκαιοή άδικο.
- Ζητάει βοήθεια όταν δεν μπορεί κάτι.
- Μοιράζεται τα παιχνίδια του με άλλα παιδιά, παίζει ομαδικό παιχνίδι και αντιλαμβάνεται τους κανόνες των παιχνιδιών.
- Δείχνει αγόρι-κορίτσι.
- Εργάζεται καλά για 20΄.
- Θυμάται 5 εικόνες που του δείξαμε.
- Λέει μικρά ποιηματάκια.
- Γνωρίζει 8 χρώματα και τα κοινά αντίθετα όπως μεγάλο-μικρό ή μακρύ-κοντό.
- Ξέρει προθέσεις όπως πίσω, κάτω, μακριά, δίπλα.
- Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις με 6-8 λέξεις(πχ έβγαλα το σακάκι μου και το έβαλα στην καρέκλα).
- Μπορεί να αφηγηθεί μια απλή ιστορία και να πει μικρό ποίημα.
- Κατανοεί τις καθημερινές συζητήσεις που γίνονταισπίτι.